۳- ۶ روایی و پایایی پرسشنامه
از آن جا که برای تحقیق حاضر از پرسشنامه استاندارد استفاده شده است نیازی به تعیین روایی نداشت .برای سنجش پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده گردید. برای محاسبه آلفای کرونباخ باید واریانس نمره های هر زیر مجموعه سوالات را محاسبه کرد و سپس با استفاده از فرمول مقدار ضریب آآلفا را محاسبه کرد. در این تحقیق با استفاده از نرم افزار spss آلفای پرسشنامه محاسبه و برابر ۸۲۴۶/۰ شد و از آنجا که این عدد بزرگتر از ۷۰/۰ است بنابر این پرسشنامه از پایایی خوبی برخوردار است.
۳-۷ روش توزیع پرسشنامه
پرسشنامه تحقیق حاضر در هتل هایی که بیشترین تعداد گردشگر در آن جا اقامت داشته است توزیع شد این هتل ها شامل هتل پارس،هتل جهانگردی،هتل اخوان و هتل گواشیر می باشد. در روز آخر خروج گردشگران از آن ها خواسته شد تا به سوالات پاسخ دهند. از آنجا که توزیع تعداد گردشگران در این هتل ها متفاوت بوده است،تعداد پرسشنامه های توزیع شده در هر یک از هتل ها متناسب با آمار تعداد گردشگرانی است که در سال های گذشته در این هتل ها اقامت داشته اند.تعداد ۱۲۵ پرسشنامه در هتل پارس وتعداد ۱۲۵ پرسشنامه در هتل اخوان و تعداد ۱۰۰ پرسشنامه در هتل جهانگردی و تعداد ۳۴ پرسشنامه در هتل گواشیر توزیع شد. که از این تعداد ۲۹۲ پرسشنامه برگشت داده شد و در نهایت تعداد ۲۸۴ پرسشنامه قابل استفاده بدست آمد.
۳-۸ سؤالات تحقیق
سؤالاتی که در این تحقیق مورد بررسی قرار می گیرند عبارتند از :
رتبه بندی انگیزه های گردشگران خارجی از مسافرت به استان کرمان چگونه است؟
روش های کسب اطلاعات گردشگران خارجی چگونه است؟
رتبه بندی رضایت گردشگران خارجی از ویژگی های استان کرمان چگونه است؟
سطح رضایت گردشگران خارجی از هرجزیی از ویژگی های استان کرمان چگونه است؟
چه تفاوتی بین گردشگران خارجی که به صورت مستقل سفر کرده اند با گردشگرانی که با تور سفر کرده اند از لحاظ سطح اهمیت منابع اطلاعاتی،سطح رضایت از ویژگی های گردشگری استان کرمان وجود دارد؟
چه تفاوتی بین گردشگرانی که برای اولین بار به استان کرمان مسافرت کرده اند و گردشگرانی که برای بار چندم به این استان مسافرت کرده اند از لحاظ سطح اهمیت منابع اطلاعاتی،سطح رضایت از ویژگی های گردشگری استان کرمان وجود دارد؟
۳-۹ روش تجزیه و تحلیل داده ها
داده های پژوهش حاضر با استفاده از تجزیه تحلیل های توصیفی و تجزیه تحلیل های استنباطی و با نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته اندکه در ذیل به شرح هریک از روش های بکار رفته می پردازیم :
۳-۹-۱ تجزیه تحلیل های توصیفی
تجزیه تحلیل های توصیفی برای فراهم کردن اطلاعات جمعیت شناختی ، برای ایجاد میانگینی از اهمیت سطح انگیزش ، منابع اطلاعاتی و سطح رضایت استفاده شده است.
تجزیه تحلیل توصیفی برای پاسخ به سوالات زیر مورد استفاده قرار گرفته است :
رتبه بندی انگیزه های گردشگران خارجی از مسافرت به استان کرمان چگونه است؟
روش های کسب اطلاعات گردشگران خارجی چگونه است؟
رتبه بندی رضایت گردشگران خارجی از هر جز از ویژگی های استان کرمان چگونه است؟
۳-۹-۲ تجزیه تحلیل های استنباطی
آزمون تی
آزمون تی یک آزمون پارامتریک است که برای مقایسه میانگین ها مورد استفاده قرار میگیرد. در آزمون t تک نمونه ای فرض بر این است که داده ها ، نمونه هایی از یک جامعه یا یک توزیع خاص هستند. پس این فرضیه صفر را مورد آزمون قرار می دهد که آیا نمونه متعلق به جامعه ای با میانگین مشخص است یا خیر؟
از این آزمون یکی از آزمون هایی است که برای پاسخ به سوال :سطح رضایت گردشگران خارجی از ویژگی های گردشگری استان کرمان چگونه است؟ مورد استفاده قرار گرفته است.
تجزیه و تحلیل واریانس چند متغیره (MANOVA)
شکل بسط داده شده ی آنوا (ANOVA) است اگر در پژوهش ها بخواهیم بیش از یک متغیر وابسته را مقایسه کنیم از تحلیل واریانس چند متغیر (MANOVA) استفاده می شود .(مقایسه ی دو گروه تحت تاثیر چند متغیر ) این تحلیل برای پاسخ دادن به دو سوال مناسب است :
آیا تغییر در متغیرهای مستقل اثرات مشخصی روی متغیر های وابسته می گذارد ؟
. رابطه ی بین متغیر های مستقل و وابسته چیست ؟
تجزیه تحلیل (MANOVA) اختلاف بین گردشگران خارجی (از لحاظ استفاده از تور گردشگری یا گردشگری مستقل و انفرادی ،گردشگرانی که برای بار اول مسافرت می کنند و گردشگرانی که برای بار چندم از استان کرمان بازدید می کنند) با میانگین امتیاز پیرامون سطح اهمیت منابع اطلاعاتی و سطح رضایت در مورد ویژگی های گردشگری استان کرمان نشان می دهد.
سوالات تحقیقی که در ذیل آمده اند با تجزیه تحلیل واریانس پاسخ داده شده اند:
چه تفاوتی بین گردشگران خارجی که به صورت مستقل سفر کرده اند با گردشگرانی که با تور سفر کرده اند از لحاظ سطح اهمیت منابع اطلاعاتی،سطح رضایت از ویژگی های گردشگری استان کرمان وجود دارد؟
چه تفاوتی بین گردشگرانی که برای اولین بار به استان کرمان مسافرت کرده اند و گردشگرانی که برای بار چندم به این استان مسافرت کرده اند از لحاظ سطح اهمیت منابع اطلاعاتی،سطح رضایت از ویژگی های گردشگری استان کرمان وجود دارد؟
تحلیل عاملی اکتشافی
تحلیل عاملی می‌تواند دو صورت اکتشافی[۸۹] و تاییدی[۹۰] داشته باشد. تمایز بین این دو نوع تحلیل دارای اهمیت زیادی است. اینکه کدام‌یک از این دو شکل باید در تحلیل عاملی به کار رود مبتنی بر هدف تحلیل داده‌ها است. در تحلیل اکتشافی، پژوهشگر به دنبال بررسی داده‌های تجربی به منظور کشف و شناسایی شاخص‌های ویژه و نیز روابط جالب میان آنهاست و این کار را بدون تحمیل هرگونه مدل معینی بر روی داده‌ها انجام می‌دهد. به بیان دیگر، تحلیل اکتشافی علاوه بر آنکه ارزش تجسسی یا پیشنهادی دارد، می‌تواند ساختارساز، مدل‌ساز یا فرضیه‌ساز باشد و یا فرضیه‌هایی تدوین کند که نسبت به سایر روش‌های چند متغیری، آزمایش‌پذیری عینی‌تری داشته باشد.
تحلیل اکتشافی وقتی به کار می‌رود که پژوهشگر شواهد کافی قبلی و پیش‌تجربی برای تشکیل فرضیه درباره تعداد عامل‌های زیربنایی داده‌ها نداشته و به واقع مایل باشد درباره تعیین تعداد یا ماهیت عامل‌هایی که همپراشی بین متغیر‌ها را توجیه می‌کنند، داده‌ها را بکاود. بنابراین تحلیل اکتشافی بیشتر به عنوان یک روش تدوین و تولید تئوری و نه یک روش آزمون تئوری در نظر گرفته می‌شود . علاوه بر این تحلیل عاملی «به گونه بارزی مستلزم سوال‌هایی درباره روایی است». در فرآیند تعیین این مطلب که آیا عامل‌های شناخته شده با یکدیگر همبسته هستند یا نه، تحلیل عاملی اکتشافی به این پرسش روایی سازه جواب می‌دهد که: آیا نمره‌های تست آنچه را تست باید بسنجد اندازه می‌گیرد؟ در حقیقت بیشتر مطالعات تحلیل عاملی از لحاظ تاریخی اکتشافی بوده است .
تحلیل عاملی اکتشافی روشی است که اغلب برای کشف و اندازه‌گیری منابع مکنون پراش و همپراش در اندازه‌گیری‌های مشاهده شده به کار می‌رود. پژوهشگران به این واقعیت پی برده‌اند که تحلیل عاملی اکتشافی می‌تواند در مراحل اولیه تجربه یا پرورش تست‌ها کاملا مفید باشد. اما هرچه دانش بیشتری درباره طبیعت اندازه‌گیری‌های روانی و اجتماعی به دست آید، تحلیل اکتشافی ممکن است کمتر به عنوان یک ابزار مفید به کار رود و ممکن است حتی بازدارنده نیز باشد.از تجزیه و تحلیل عاملی برای پاسخ به سوال زیر استفاده شده است :

این مطلب را هم بخوانید :  علمی :شناسایی عوامل انگیزشی و بررسی سطح رضایت گردشگران خارجی از سفر به استان ...

برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.