نقش ها و وظایفی که روابط عمومی می تواند برای تحقق اهداف سازمانی داشته باشد عبارتند از :
ارتباط با رسانه های خبری
ارتباط با رسانه های خبری به منظور معرفی سازمان و عملکرد آن و همچنین نحوه ارائه خدمات با توجه به امکانات، یکی از ویژگی های روابط عمومی است تا با درج این اطلاعات نقش اساسی را در بخش اطلاع رسانی ایفا کند.
ارتباطات سازمانی
در این حیطه برخورداری روابط عمومی از فنون ارتباطات می تواند بسیار مهم باشد بطوری که ایجاد ارتباط شفاهی و یا مکتوب و نحوه ارتباط با داخل و یاخارج سازمان به منظور بالا بردن میزان شناخت و نظر مطلوب این دو گروه نسبت به فعالیت ها و خدمات موجب ترقی سازمان و ایجاد رابطه محکم بین گروه ها برای نیل به اهداف خواهد بود.
اثرگذاری بر قوانین دولتی و جلب نظر دولتمردان
در صورتی که مسئول روابط عمومی با اقتدار به بررسی مسائل پیرامون سازمان و اجتماع در خصوص خدمات رسانی بپردازد، می تواند نقش مهمی در ارتباط با قانونگذاران و مسئولان دولتی به منظور حمایت یا جلوگیری از وضع برخی مقررات را ایفا کند.
مشاوره
در این حالت بدلیل فراهم آوردن اطلاعات لازم از کانالهای ارتباطی و اطلاعاتی و جمع آوری نظرات منتقدان در خصوص سازمان، روابط عمومی نقش مشاوره مدیر عالی سازمان را ایفا می کند. روابط عمومی می تواند به منظور حفظ جایگاه سازمان در جامعه و همچنین دستیابی سازمان به اهداف خود تصویرسازمان در اذهان عمومی را به اطلاع مدیر رسانده و مباحث مربوط به دیدگاهها را تجزیه و تحلیل کند.(سیدین ؛ ۱۳۸۸: ۲۶)
۱-۸ تاریخچه روابط عمومی و اطلاع رسانی قوه قضائیه :
اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه فعالیت خود را از سال ۱۳۸۰ آغاز کرد . بنا به گزارش عملکرد پنج ساله نخست برنامه توسعه قضائی « روابط عمومی ، گفتمان میان سازمان ومخاطب به منظور رسیدن به تفاهم در موضوعات مختلف است که با بهره گیری از فنون و ابزارهای ارتباطی ، نوشتاری ، دیداری و شنیداری انجام می شود و یافتن زبان مشترک و ایجاد پل ارتباطی میان قوه قضائیه و مخاطبان ، همراه با صمیمیت و حفظ اصول و ضوابط سرلوحه اقدامهای مجموعه روابط عمومی از آغاز فعالیت بوده است ». ( منشور توسعه قضائی ، ۱۳۸۱ :۳۲ )
خانم فرهمند کارشناس روابط عمومی قوه قضائیه بیان کرد ” این تشکیلات با بیش از یک سال تأخیر در دوره اصلاحات قضائی راه اندازی شد و تعامل با رسانه ملی در ترویج فرهنگ حقوقی، قضائی و ارسال اخبار قضائی به رسانه های گروهی را سرلوحه کار خود قرار داد.” (ارتباط شخصی ، ۲۱ تیر ۱۳۹۱ )
۱-۹ ساختار اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی قوه قضائیه :
۱-۱۰ عمده ترین عملکرد اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی قوه قضائیه :
انعکاس دیدار ، بازدیدها و سفرهای رئیس قوه قضائیه از طریق رسانه های گروهی
همکاری در تهیه و تولید فیلم های آموزش مفاهیم حقوقی در جهت پیشگیری از وقوع جرم و ارتقاء سطح آگاهی های حقوقی و پخش آنها از سیمای جمهوری اسلامی ایران
مطالعه جراید و مجلات و نشریات به منظور بهره برداری های لازم و گردآوری و تحلیل اخبار منتشره جهت انعکاس به مسئولین
برنامه ریزی و هماهنگی برای انجام مصاحبه مسئولین قوه قضائیه با رسانه های گروهی
تهیه و تدوین بریده جراید و بولتن های مرتبط با قوه قضائیه منعکس شده در پایگاههای مختلف اینترنتی و جراید
پاسخگوئی تلفنی به سؤالات حقوقی و ابهامات حاصله برای مردم از طریق حضور کارشناسان حقوقی ، مشاوران و قضات در دفتر صدا و سیما
انعکاس مسائل و مشکلات مردم به رئیس قوه قضائیه و مسئولین
انتشار بیانیه ها ، اطلاعیه ها و آگهی ها و تهیه بروشور ، کاتولوگ و فولدرهای تبلیغاتی با هماهنگی مراجع ذیربط
همکاری و هماهنگی برای برگزاری سمینارها ؛ همایش داخلی و خارجی و برگزاری نمایشگاه
ارسال اخبار ریاست قوه قضائیه و دیگر اخبار و اطلاعیه ها بر روی پایگاه قوه قضائیه
فعالیت ادارات ارتباطات ، رسانه های گروهی و تبلیغات
تهیه خبرها و گزارش های مربوط به ریاست قوه قضائیه
در این حوزه در روز اول هفته برنامه های هفتگی رئیس قوه قضائیه از دفتر ایشان دریافت و هماهنگی های لازم انجام می گیرد . ممکن است در برخی از برنامه ها و جلسات از خبرنگاران دعوت به عمل آید . در برخی از برنامه ها و جلسات نیز به لحاظ مسئله امنیتی و محرمانه بودن موضوع جلسه ، فقط از عکاسان و فیلمبرداران صدا و سیما دعوت می شود .
اطلاع رسانی خبرها نیز توسط مدیر کل روابط عمومی یا رئیس اداره ارتباطات تهیه و از طریق وب سایت یا فکس برای صدا و سیما و خبر گزاری های معتبر و در برخی موارد برای روزنامه های کثیر الانتشار ارسال می شود . تهیه عکس از این برنامه ها و جلسات به طور منظم و قرار دادن عکس ها بر روی پایگاه اطلاع رسانی از دیگر اقدامات در این خصوص است .
تهیه و تحلیل خبر
در این بخش اخبار مربوط به سازمانهای تابعه قوه قضائیه و استان ها دریافت می شود و پس از بررسی توسط سر دبیر یا رئیس اداره ارتباطات ، برای رسانه های کشور ارسال می شود .
همچنین نوشتن گزارش های تحلیلی در موضوعات مختلف قضائی از جمله ” اصلاحات در قوه قضائیه ” و “رفع اطاله دادرسی” از دیگر فعالیت های این بخش است . این گزارش ها نیز برای رسانه ها ارسال می شود . در انتهای هر ماه نیز آمار عملکرد دادگستری هر استان جمع آوری و اعلام می شود .
لازم به ذکر است مستنداتی در ارتباط با عملکرد فوق الذکر ، جهت بهره گیری در تحقیق حاضر از سوی مسئولین روابط عمومی ارائه نشده است .
حوزه اخبار خارجی
این بخش از نیمه دوم سال ۱۳۸۴ آغاز شده است . بدین منظور آخرین اخبار و گزارش های قضائی روز جهان با نگاه به مسائل آموزشی و تحولات در دستگاههای قضائی سایر کشورها و آرای صادره از محاکم دیگر کشورها دریافت و ترجمه می شود و برای اطلاع رسانه های داخلی و مسئولان محترم قضائی و قضات برروی پایگاه اطلاع رسانی قرار می گیرد .
پیگیری پیام های مکتوب مردمی در مطبوعات( پاسخگویی به شهروندان)
در این زمینه بصورت روزانه پیام های مربوط به دستگاه قضائی که از زبان و قلم شهروندان در مطبوعات چاپ می شود مطالعه ها و پاسخ ها از طریق همان روزنامه منتشر می شود .
پیام های صوتی
در این بخش با پاسخگویی به تلفن های شهروندان در راستای تکریم ارباب رجوع راهنمائی های لازم به مردم انجام می شود .
تهیه نشریه ماهانه

این مطلب را هم بخوانید :  جستجوی مقالات فارسی - شناسایی عوامل انگیزشی و بررسی سطح رضایت گردشگران خارجی از سفر به استان ...

برای دانلود فایل متن کامل پایان نامه به سایت 40y.ir مراجعه نمایید.