با توجه به محدودیت های معرفی شده در بالا, کاملا مشخص است که سیاست قیمت گذاری در بازار فرآورده های لبنی کاملا متغیر می باشد. از این رو رویکردهای زیر برای انتخاب سیاست قیمت گذاری پیشنهاد می گردد:
قیمت گذاری رقابتی
قیمت گذاری نرخ رونده
قیمت گذاری نرخ افزونه
قمیت گذاری روانی
قیمت گذاری راهبردی
سیاست های قیمت گذاری قابل استفاده که در باالا معرفی شده براساس اولویت از ۱ تا ۵ مرتب شده اند.
۲ – ۲۸ – ۲٫ کانال های توزیع
توزیع و فروش فرآورده های لبنی با توجه به شرایط آن به هر دو روش فروش مستقیم یا فروش با واسطه امکان پذیر است. همچنین به دلیل عمومی بودن این محصول شیوه توزیع گسترده برای محدوده تحت پوشش بازار هدف توصیه می شود. همچنین باید به این نکته توجه داشت که مشتری علاوه بر موارد ذکر شده به آیتم های زیر نیز در زمان انتخاب یک محصول لبنی از نظر آمیخته بازاریابی مکان / کانال توزیع دقت می کند:
پاکیزگی و رعایت بهداشت محل تولید / توزیع فرآورده های لبنی
فاصله محل توزیع فرآورده های لبنی تا مشتری
پاکیزگی و بهداشت فروشندگان فرآورده ها
پاکیزگی و بهداشت ماشین های حمل فرآورده های لبنی
وجود نمایندگی تولید کننده فرآورده های لبنی در محل مشتری
نحوه نگهداری فرآورده لبنی در محل فروش
نحوه چینش فرآورده لبنی در مقابل دیدگان مشتری
۲ – ۲۸ – ۳٫ معیارهای کیفی محصول
با توجه به اهمیت کیفیت فرآورده های لبنی و نقش آن در سلامت جامعه, تولید کنندگان این فرآورده ها باید حساسیت بیشتری را در حصول اطمینان از کیفیت محصول به شکل درونی توسط واحد کیفی سازمان و بیرونی توسط واحدهای نظارتی / بهداشتی وزارت بهداشت, درمان و آموزش پزشکی داشته باشند. با بررسی منابع مختلف و نظرات کارشناسان, از منظر مشتری کیفیت محصولات لبنی را می توان در موارد زیر دست بندی کرد:
نوع و شیوه بسته بندی
وجود برچسب اطلاع رسانی جدول غذایی
وجود برچسب اطلاع رسانی زمان تولید و انقضا
وجود برچسب اطلاع رسانی شیوه نگهداری محصول و بازیافت آن
وجود اطلاعات تولید کننده بر روی بسته بندی محصول
شیوه آسان حمل فرآورده لبنی
شیوه نگهداری فرآورده لبنی
امکان استفاده مجدد از بسته بندی
میزان غلظت, طعم, بو, رنگ فرآورده لبنی
تنوع فرآورده های مشابه(انواع ماست, انواع دوغ, انواع پنیر)
وجود برچسب اطلاع رسانی مواد تشکیل دهنده
وجود برچسب هشدارهای موارد استفاده برای افراد(خصوصا فرآورده های لبنی پرچرب)
وجود برچسب اطلاع رسانی شیوه مصرف فرآورده بر روی بسته بندی
۲ – ۲۸ – ۴٫ تبلیغات فرآورده های لبنی
وجود حساسیت های الزامی مصرف کنندگان مواد لبنی, تبلیغات را ابزاری کارآمد برای تولید کنندگان فرآورده های لبنی به منظور اطلاع رسانی از تنوع محصولات, روش های تولید, تهیه مواد اولیه و غیره قرار داده است. بررسی منابع نشان دهنده این موضوع است که از دیدگاه آمیخته بازاریابی ترفیع, تولید کنندگان و مشتریان بیشتر تمرکز خود را بر روی موارد زیر قرار داده اند:
تولید فرآورده برای گروه های مختلف مصرف کننده (لاغر, چاق, کوتاه, بلند, سالم, بیمار)
تولید فرآورده برای رده های سنی مختلف
تمرکز بر فواید استفاده از فرآورده های لبنی
ارائه آمارهای هشدار دهنده کاهش مصرف
طرح های تشویقی ( توزیع رایگان برای گروه های خاص)
اطلاع رسانی درباره شیوه تولید

این مطلب را هم بخوانید :  فرهنگ زادبوم شاعران فارسی زبان(تولدنامه) از ابتدا تا پایان قرن ششم- قسمت ۱۸

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.