بقای سازمان
حداکثر کردن سود
فروش حداکثر
ایجاد شخصیت برای محصول و سازمان
بازگشت سرمایه
در بیشتر سازمان ها با هر نوع پیچیدگی سیاست قیمت گذاری و تعیین قیمت محصول براساس شیوه زیر تعیین می گردد:
قیمت محصول = هزینه های تمام شده برای تولید محصول و تحویل + سود
۲ – ۲۴ – ۲٫ شیوه های قیمت گذاری
در ادامه برخی از شیوهای قیمت گذاری برای محصول یا خدمات معرفی شده است [۲۷]:
نرخ افزونه ثابت: در این شیوه همواره هزینه تولید + درصد ثابتی از هزینه تولید به عنوان سود به عنوان قیمت نهایی محصول انتخاب می شود
قیمت گذاری بر منبای نرخ بازگشت: در این شیوه, شرکت همواره بدنبال میزان مشخصی از سرمایه گذاری و دارایی ها به عنوان سود هستند و این نرخ را به قیمت محصول اضافه می کنند.
قیمت رقابتی: در این شیوه, شرکت قیمت یک محصول را با توجه به محصول های مشابه از سایر رقبا تعیین و ارائه می کند.
قیمت گذاری راهبردی: در این شیوه قیمت براساس دیدگاه کوتاه مدت و به منظور پیدا کردن جایگاه در بازار یا ایجاد یک فرصت رقابتی جدید تعیین می شود. عموما در این روش محصول به همراه قیمتی به بازار ارائه می شود که از بسیار جهات مشتریان را تحت تاثیر قرار داده و تحریک می کند.
قیمت گذاری بر مبنای ارزش: در این شیوه قیمت براساس میزان ارزش حاصل شده از محصول یا خدمات توسط مشتری تعیین می شود. این شیوه قیمت گذاری عموما برای بخش خدمات قابل استفاده می باشد.
قیمت گذاری رابطه ای: در این شیوه قیمت براساس میزان سودی که یک مشتری در طول عمر خود یا محصول می تواند به شرکت برساند تعیین می شود. این شیوه قیمت گذاری دو منفعت برای شرکت ها در پی دارد: ۱) مدت زمان تعهد مشتری به شرکت که همان فروش تضمینی می باشد را افزایش داده و از طرفی باعث جلب رضایت مشتری به دلیل تعهدات جانبی شرکت مانند تخفیف ها, هدایا و غیره به منظور حفظ مشتری می شود.
قیمت گذاری کاهشی: در این شیوه, محصول با بالاترین قیمت ممکن به بازار معرفی شده و سپس به مرور زمان و گذشت عمر معرفی محصول, قیمت آن کاهش یافته و سرانجام در یک نقطه ثبات می یابد.
قیمت گذاری نرخ رونده: در این شیوه که عموما برای بازارهایی که هیچ کدام از رقبای تجاری بر آن کنترل ندارد پیشنهاد می شود قیمت ها براساس شرایط روز بازار تعیین شده و تغییر می کند.
قیمت گذاری تخفیفی: در این شیوه براساس تخفیف های پیش بینی شده در تبلیغات, به یکی از شیوه های تخفیف قیمت محصول محاسبه و ارائه می شود.
قیمت گذاری روانی: در این شیوه, از دیگاه های روانی برای تعیین نرخ قیمت استفاده می شود. به عنوان مثال قیمت ۴۹۹ هزار تومان بجای ۵۰۰ هزار تومان.
پس از انتخاب یکی از سیاست های تعیین قیمت معرفی شده در بالا, محاسبه میزان پول دریافتی که از فروش کالا بدست می آید ممکن است بسیار پیچیده تر از آنی باشد که در نتیجه سیاست بکار رفته قابل محاسبه باشد. عوامل زیر می تواند در میزان افزایش / کاهش پول دریافتی از فروش کالا تاثیر گذار بوده و پیچیدگی محاسبه آن را زیاد / کم کند [۲۷]:
دوره پرداخت: مدت زمانی که طول می کشد تا فروشنده پول محصول فروخته شده را دریافت کند. این مورد در فروش های اعتباری بسیار تاثیرگذار می باشد.
مجوزها: موارد کاهش قیمتی که توزیع کننده تحت عنوان تخفیف یا هزینه تبلیغات اضافی برای محصول مورد نظر از تولید کننده دریافت می کنند. عمده این هزینه ها در بحث ترفیع فروش می باشد.
مجوزهای فصلی: کاهش قیمت های تقاضا شده برای سفارش هایی که در فصل هایی از سال ثبت شده که در آن ها نرخ ثبت سفارش کمتر از محدوده نرمال آن می باشد.
درخواست های دسته جمعی: تقاضا برای سفارش هایی که به صورت دسته جمعی و کلی ثبت می شوند.
تخفیف های تجاری(تخفیف های عملیاتی): این دسته شامل تخفیف هایی می شود که می بایست به تمامی ذیفنعان درکانال های توزیع به منظور انجام برخی فعالیت های اضافی نظیر انبارداری و بسته بندی و تحویل تعلق گیرد.
انعطاف پذیری قیمت: توانایی فروشنده یا توزیع کننده برای مانور بر روی قیمت و امکان تغییر آن در شرایط رقابتی
تفاوت قیمت براساس گروه های مشتری: انعطاف پذیری قیمت برای تخصیص قیمت های متنوع برای گروه های مشتریان متفاوت در بازار هدف
تفاوت قیمت براساس منطقه جغرافیایی: انعطاف پذیری قیمت برای تخصیص قیمت های مختلف برای گروه های مشتریان متفاوت در مناطق جغراقیای متفاوت.
تخفیف های حجمی و قیمت عمده فروشی: تخفیفاتی که برای خریدهای بزرگ و عمده باید اختصاص یابد
تخفیف برای پرداخت های زودتر از موعد: تخفیفاتی که باید برای پرداخت های به موقع, نقدی یا زودتر از موعد انجام می گیرد در نظر گرفته شوتد.
شرایط اعتباری: سیاست هایی که به مشتری اجازه می دهد که هزینه خرید محصول را در مدت طولانی تر و با شرایط متفاوت پرداخت نماید.
باید به این نکته توجه کرد که سیاست قیمت گذاری هرچه باشد و قیمت هر رقمی که تعیین شود در نهایت باید این رقم تمامی هزینه های تولید را پوشانده, بیان گر میزان ارزش دریافت شده برای مشتری بوده, قابل رقابت با سایر محصولات رقیب بوده و به نوعی اعلام جنگ و ایجاد تلاطم در بازار نکرده و دیدگاه بازگشت سرمایه را نیز فراموش نکند.
۲ – ۲۵٫ مکان (توزیع)
یکی از مهمترین چالش های مدیران بازاریابی و تولید کنندگان, انتقال کالاهای تولیدی خود به بازارهای هدف است. بر این اساس تصمیم گیری برای شیوه انتقال کالا به محل خرید یا مصرف, از جمله تصمیمات مهمی است که مدیر بازاریابی با آن مواجه است. اهمیت تصمیمات اتخاذ شده در خصوص کانال های توزیع, به این دلیل است که تولید کننده مجبور است برای مدتی طولانی به این تصمیمات پایبند باشد. چراکه چندین سال طول می کشد تا یک سیستم توزیع بطور مطلوب مستقر شود و پس از استقرار تغییر آن به راحتی امکان پذیر نخواهد بود. به عبارت دیگر کانال توزیع یکی از اجزای آمیخته بازاریابی است که در ساده ترین حالت خود وظیفه انتقال محصول از محل تولید به محل خرید مشتری را به عهده دارد. بعبارت دیگر مهمترین وظیفه مدیریت توزیع این است که کالا را در زمان و مکان مناسب در دسترس مشتریان بالقوه قرار دهد([۱]).
توزیع به مفهوم موجود بودن یک محصول در شرایطی است که مشتریان هدف بتوانند آن را خریداری کنند. کانال توزیع نیز مسیری است که کالاها آن را طی می کنند تا ازتولید کننده به استفاده کننده یا مصرف کننده نهایی برسند. انواع شیوه های طراحی کانال های توزیع وجود دارند. تحقیقات نشان داده که کانال های توزیع مستقیم کنترل و نظارت بیشتری را بدست می دهند چراکه جریان های اطلاعاتی و مالی شفاف تری در این شیوه وجود دارد [۱۸].
چیزی که به عنوان محصول تولید شده تاثیر بسیار عمیقی بر شیوه توزیع و فروش آن خواهد داشت. عموما کسب و کارهایی که دست به تولید یا مونتاژ محصولی می کنند دو شیوه برای فروش محصول خود به مصرف کنندگان پیش رو دارند: ۱) فروش مستقیم و ۲) فروش از طریق واسطه
۲ – ۲۵ – ۱٫ فروش مستقیم
به عنوان تولید کننده انتخاب شیوه برقراری ارتباط مستقیم و ثبت سفارش با مشتری مانند فروش منزل به منزل, سفارش پستی, سفارش الکترونیک, تجارت الکترونیک, فروش کاتالوگی از طریق اینترنت در برنامه ریزی های تولید و نظارت بر هزینه های آن می تواند متفاوت باشد. مزیت اصلی فروش مستقیم امکان برقراری ارتباط چهره به چهره با مشتری می باشد. از طریق این ارتباط تولید کننده به راحتی می تواند خود را با تغییرات بازار, نیازهای مشتریان و تغییر رفتارهای آن ها همگام سازد. این شیوه همچنین امکان کنترل کامل میزان تولید, میزان فروش, میزان سود و هزینه در اختیار تولید کننده قرار می دهد.
فروش مستقیم شیوه ای مناسب برای شرایطی است که کسب و کار تولید خود را تازه آغاز کرده و یا فروش فصلی دارد. برای مثال فروش بسیاری از محصولات دست ساز خانگی را می توان از طریق فروش مستقیم انجام داد.

این مطلب را هم بخوانید :  فایل دانشگاهی - شناسایی عوامل انگیزشی و بررسی سطح رضایت گردشگران خارجی از سفر به استان ...

برای دانلود متن کامل پایان نامه به سایت zusa.ir مراجعه نمایید.