
کاهش هزینههای جذب مشتریان جدید
کاهش حساسیت مشتریان به تغییرات و قیمتها
منافع حاصل از ارزش طول عمر مشتری
عملکرد مثبت از طریق افزایش قدرت پیش بینی
افزایش موانع برای ورود رقبای جدید )عباس نژاد،۱۳۹۰)
۲-۱-۱۰) چرا وفاداری مهم است؟
گریفین[۳۸] (۱۹۹۷) وفاداری وسیکل خرید را بوسیله نشان دادن حلقه خرید مجدد نشان داد .او این فرایند را به عنوان مهمترین نگرش درمورد وفاداری میداند که دلیلی است بر اینکه وفاداری بدون حمایت از تکرار وجود ندارد. زمانی که مشتریان محصولاتی را خریداری میکنند که به آنها وفادار نیستند، برند متفاوتی از آن محصول را نیز خواهند خرید.(Shukla, 2009)
در شرایط رقابتی بازارامروز بدست آوردن جایگاه مناسب در ذهن مصرفکننده بگونهای که مصرفکننده وفادار شرکت باشد، از اهمیت بسزایی برخوردار است از جمله عواملی که در رسیدن به چنین جایگاهی در ذهن مشتریان مؤثر است ارزش ویژه مارک تجاری یک شرکت میباشد. ارزش ویژه مارک تجاری مطلوبیت نهایی یا ارزش افزودهای است که یک محصول به واسطه نام تجاری مانند کوکاکولا، ایجاد میکند.
ارزش ویژه مارک تجاری همانند یک دارایی برای شرکت محسوب میگردد که گردش وجوه کسب و کار را افزایش میدهد.
ارزش ویژه مارک تجاری، یک مفهوم چند بعدی است که با تقویت ابعادش میتوان آن را افزایش داد، این ابعاد عبارتند از آگاهی، کیفیت درک شده،وفاداری و تداعیها (رسائی، ۱۳۹۱).
۲-۱-۱۱) شناسایی برند
آکر چهار دیدگاه را برای شناسایی برند معرفی کرده است که عبارتند از:
برند به عنوان محصول: این دیدگاه در برگیرنده ابعادی است از قبیل ویژگیهای محصول، کیفیت و قلمرو محصول و محصولات مربوط به یک برند معین. ابعاد دیگر آن نیز شامل استفاده از موقعیت مناسب که در زمان مناسب رخ میدهد که شرکت برای تسلط بر موقعیت کاربردی خاصی تلاش میکند. کاربران که بر موضع یابی یک برند با نوع خاصی از کاربران دلالت دارد و رابطه برند با کشور مبدا آن، که باعث ایجاد اعتبار برای برند میشود.
برند به عنوان سازمان: این دیدگاه بیشتر برویژگیهای سازمان تمرکز دارد و نوآوری و توجه سازمان به مشتریان را شامل میشود. همچنین این دیدگاه در مقابل بعد جهانی دارای بعد محلی نیز میباشد و این موضوع که سازمان، هویت جهانی داشته باشد و یا برای پیوستن به بازارهای محلی تلاش کند، به انتخاب سازمان بستگی دارد. استراتژی محلی از طریق ایجاد رابطه با مشتریان، میتواند به درک بهتر نیازهای آنها بیانجامد در حالی که یک استراتژی جهانی به طول عمر و پایداری برند اشاره دارد و متضمن آینده آن برند میشود.
برند به عنوان شخص: این دیدگاه شامل بعد شخصیتی برند است. شخصیت برند به مجموعه ای از ویژگیهای انسانی مرتبط با برند گفته میشود. این ویژگیهای انسانی مرتبط با برند گفته میشود. این ویژگیها میتواند شامل جنس، سن، علاقه و توجه فرد و … باشد.
برند به عنوان سمبل (نماد): آکر معتقد است که یک سمبل قوی میتواند پایه و اساس شناسایی و هویت برند باشد و باعث افزایش قدرت تشخیص و یا میزان یادآوری برند در بین مشتریان شود.به عقیده وی، شیوههای بصری و عینی مانند تصویر سازی با نمایش یک برند معنادار میتواند از مؤثرترین راههای ایجاد سمبل برای برند باشد (گنجی نیا واخوان، ۲۰۱۱).
۲-۱-۱۲) ویژگی وفاداری به برند
جکوبی و چستات (۱۹۷۸) جزء ثابتی را برای وفاداری به برند معرفی نمودهاند که ابعاد رفتاری و نگرشی وفاداری را شامل میشود آنها معتقد هستند که وفاداری به برند:
جهت دار و تعصبی (نه اتفاقی) است.
در طول زمان بروز میکند.
در برگیرنده پاسخ رفتاری (خرید) است.
به یک یا چند برند خاص مربوط میشود.
بوسیله واحد تصمیم گیری رخ میدهد.
تابعی از فرایندهای روان شناختی (تصمیم گیری و ارزیابی گزینهها) است.(Pfoertsch etal.2008)
۲-۱-۱۳) کارکردهای برند
۲-۱-۱۳-۱) متمایز سازی
اکثر پژوهشگران بر این مطالب که برند عاملی قدرتمنددر متمایز سزی از سایرین است تاکید دارند و این متمایز سازی را یک استراتژی بازاریابی رقابتی بسیار مهم میدانند (بوهلل و همکاران، ۲۰۰۹). تمایز به این معنی است که یک شرکت با داشتن یک برند خود را در بازار رقابتی متمایز میکند و این تمایز به عنوان زیر ساخت و مبنای مهم بازاریابی به شمار میرود (قوامی، ۱۳۸۷).
۲-۱-۱۳-۲) اطمینان بخشی
زمانی که مصرف کنندگان از خصوصیات محصول اطمینان ندارند، شرکت ها از برند هاجهت اطمینان
بخشی درباره اعتبار و قابلیت اعتماد محصول استفاده میکنند در واقع طبق نظر موتمنی و شاهرخی (۱۹۹۸) برند متضمن این نکته است که محصولات نشانههایی از کیفیت یکسان را ارائه نماید. پر واضح است داشتن مشتریان همیشگی و وفادار مستلزم وجود استاندارد درکیفیت و دیگر ویژگیهای محصول است، این مهم جز از طریق وجود برندی شناخته شده که مورد وثوق مشتریان باشد ناممکن مینماید (کی فرزندی اصل،۱۳۹۱).
۲-۱-۱۳-۳) بخش بندی بازار
فایده خوب دیگربرند بخش بندی بازار است. شما مجبور نیستید برای مجموعه قشرهای مختلفی که در بازار هستند یک برند واحد داشته باشید بلکه، شرکتها در قالب پورتفولیوی برند ضاهر میشوند. برندهای متفاوتی برای بخش های متفاوت بازار طراحی میشود لذا عملاً برند ابزاری میشود برای بخش بندی بازار (قوامی، ۱۳۸۷).
۲-۱-۱۳-۴) تشخیص خوب از بد
امروزه میزا
ن تحول و نوآوری آن قدر زیاد است و تعداد پیامهای تبلیغاتی که از رسانههای مختلف در جهت جلب توجه مصرف کنندگان نسبتبه نامهای تجاری پخش میشود آن قدر سردرگم کننده است که به ابزاری نیاز داریم تا در تشخیص نمونههای خوب و بد به ما یاری رسانده و بتوانیم راههای میان بری را بهسوی اهداف خود بیابیم. نامهای تجاری بهمثابه راههای میان بر هستند. به عبارت دیگر مانندتابلوهای راهنمایی که در بازاری شلوغ و پر رفت و آمد، ویژگیهای متمایز و ارزشمند را در مورد محصول رتبه بندی کرد و برای خریدار به نمایش میگذارند هر کدام از نامهای تجاری مفاهیم عمیق و بنیادی را در بر دارند و این مفاهیم بسیار تأثیر گذار تر و فراتر از ویژگیهای محصول یا خدمتی است که به مصرفکننده گان ارائه میشود (براون، ۱۳۸۶).
۲-۱-۱۳-۵) خلق مزیت رقابتی
یکی از سرمایههای معتبر هر شرکت برند معتبر آن است که سبب خلق مزیت های رقابتی میشود (جون و وک کوون و اه[۳۹]،۲۰۰۷). برند باعث ایجاد مزیت رقابتی میگردد. برند ها نشان دهنده میزان کیفیت و تعهد به خریدار میباشد که همانند ویژگیهای خاص که مصرف کنندگان را تشویق به خرید محصولات دارای برند مینماید (لی و بک[۴۰]، ۲۰۱۰).
۲-۱-۱۳-۶) کمک در انتخاب
منبع فایل کامل این پایان نامه این سایت pipaf.ir است |