ازدواج از ورزش هم مفیدتر است! | بیماری

مجله راز: ازدواج چیزی مثل مواد نگهدارنده یا کمربند ایمنی واسه زندگیه و میشه فواید اونو درست مانند یه رژیم غذایی مناسب و کارایی مثل ورزش و سیگار نکشیدن دونست.

بهترین حالت ازدواج اون هستش که زن و شوهر از عادتای درست در جهت حفظ سلامت همدیگه تقلید کنن. محققان طبق پژوهشی روی ۴۷۴۶ زوج بین ۵۱ تا ۶۱ سال به این نتیجه رسیدن وقتی موضوع سلامت مطرح می شه، زن و شوهر مثل آینه همدیگه عمل میکنن.

اگه مردی در اوایل پنجاه سالگی از سلامت جسمی بسیار خوبی بهره مند باشه احتمال اینکه همسرش مریض یا ضعیف باشه، بسیار کمه. اگه وضعیت جسمی مرد ضعیف باشه، به احتمال زیاد همسرش هم می تونه در وضعیتی مشابه یا کمی بهتر باشه، چون زن و شوهر تو یه محیط زندگی می کنن و شرایط اونا از دید تغذیه، ورزش، احساسات و استرس یه جوره.

زندگی سالم واسه زن و شوهر وقتی اتفاق می افته که شرایط کامیابی واسه هر دو آماده باشه.

این حالت نه فقط به سلامت و طول عمر هر کدوم از اونا منجر می شه، بلکه فرصتی عالی واسه همکاری همسران به وجود می آورد. در ادامه این مطالب هشت راه حل اومده که می توانیدبه واسطه اونا سلامت جسمی خود رو در زندگی زناشویی رشد بدین:

۱- در همه امور همکاری کنین

کیمبرلی و گری جردن روزانه وقتی رو واسه پیاده روی در مسافتی به طول سه مایل دادن. اینطوری ضمن اینکه استراحت می کنن و با هم هستن، به امور روزمره شون هم رسیدگی می کنن و حدود ۳۰۰ کالری هم می سوزونن. این یه موهبته، چون در اون شرایط، وقتی واسه صحبت، بیرون رفتن با همدیگه و آروم گرفتن هم آماده می شه.

رابطه جنسی، موضوع ایه که نباید از اون غفلت کرد. این موجب افزایش ضربان قلب و سوزوندن پنجاه کیلوکالریه. اینطوری سرعت جریان خون به سمت مغز بیشتر و سیستم ایمنی مقاوم تر می شه و اندازه سلامت ذهن زیاد می شه.

۲- مثل خانوما غذا بخورین

کیفیت تغذیه خانوما پس از ازدواج افت می کنه، با اینحال برنامه غذایی مردان با شروع زندگی زناشویی سالم تر می شه. وقتی که خانوما زندگی مشترک خود رو شروع می کنن، بیشتر از قبل از غذاهای مضر استفاده می کنن و در نتیجه به وزن اونا اضافه می شه.

پژوهشی روی سه هزار زوج نشون داد که مردان قبل از ازدواج، چربی، نمک و شکر بیشتری می خورن اما پس از اینکه با همسر خود به اصطلاح زیر یه سقف می رن، از این مواد غذایی کمتر استفاده می کنن، در حالی که جذب چربی وکالری و در نتیجه وزن خانوما پس از ازدواج زیاد می شه. پژوهشای دیگه هم نشون دهنده اون هستش که خانوما در دهمین سالگرد ازدواج، حدود نه کیلوگرم به وزنشون اضافه شده. از این رو پیشنهاد می کنیم که خانوما، از غریزه خود واسه تغذیه سالم استفاده کنن و آقایون هم در این باره از همسرشون پیروی کنن.

۳- با همراهی همدیگه وزن کم کنین

یه ساله اد و سیلویا رابرتسون عضو یه مرکز تناسب وزن شدن و در این مدت حدود پنجاه کیلوگرم وزنکم کردن! سیلویا میگه: «یکی از اهدافی که واسه خودمون مشخص کرده بودیم، حفظ سلامت و ورزش بیشتر بود اما خیلی موفق نبودیم چون به برنامه ای نیاز داشتیم که هر دو از اون پیروی کنیم. اینو هم به این موضوع دقت لازم رو به عمل بیارین از اونجا که به دوره میانسالی نزدیک میشیم، نگران دچار شدن به دیابت هم بودیم.»

همسرش هم در ادامه میگه: «حالا دوباره لاغر شده ایم و اندازه کمر من از ۴۹ به ۳۲ رسیده! سلامتمون از همه چیز مهمتره و بدن ما ارزش اونو داره که واسه تغذیه درست و ورزش بیشتر وقت بذاریم و تلاش کنیم.»

۴- مانند یه مرد ورزش کنین

با در نظر گرفتن پژوهشایی که بر ۳۰۷۵ زن و مرد بین ۷۰ تا ۷۹ سال انجام گرفته، احتمال اینکه مردان بسیار فعال، همسران بسیار فعال داشته باشن، سه برابره. اگه همسر شما گلف یا تنیس بازی می کنه، میدود، پیاده روی می کنه، عضو تیم بسکتباله یا هر ورزش دیگری انجام میده، پس شمام بیکار نشینین. بلند شید، با اون ورزش و اونو همراهی کنین. در همون زمان یه برنامه ورزشی مناسب واسه خود تدارک ببینین و از اون پیروی کنین.

۵- با همدیگه با محبت و صلح و صفا گفتگو کنین یا دست کم از فضای پراسترس دور شید

پژوهشا نشون میده ازدواجای ناموفق سلامت رو هم به خطر میندازه. بر این پایه همسرانی که در زندگی مشترک خودنگرانیای بیشتری دارن، سطح هورمون استرس (کورتیزول) اونا و در نتیجه فشار خونشون بیشتر می شه که این عوامل خطر حمله قلبی و سکته رو زیاد می کنه. تنشای زناشویی هم اینکه با افسردگی، امراض لثه و خطر دچار شدن به زخم معده در ارتباطه.

۶- به تعطیلات برید

براساس پژوهشی بر دوازده هزار مرد که مشکل قلبی داشتن، اونایی که به تعطیلات هرساله می رفتن، نسبت به کسائی که از این نیاز نیاز به هر دلیلی بیخیال میشدن، کمتر در خطر مرگ بودن. رفتن به تعطیلات به همراهی دوستان یا فامیل، یعنی دوری از استرس و فرصتی واسه جنب و جوش و ورزش بیشتر که اینطوری سلامت رو به آدم برمی گردونه.

۷- مسوولیت سلامت خود رو برعهده بگیرین

در گذشته، یه کدبانوی خونه دار، سلامت خونواده رو با پخت غذاهای سالم و تنظیم فعالیتای شادی بخش و آرامش زا حفظ و شاید به شوهرش همیشه یادآوری می کردکه بروکلی اش رو بخوره، زودتر به خواب بره، بیشتر بخوابه و خوردن مکمل ویتامین رو یادش نره. تحقیقات نشون می دهدت زنائی که تموم وقت کار می کنن، اندازه سلامت کافی واسه شوهرشون تا بیست و پنج درصد افت می کنه. از این رو پیشنهاد می شه زن و شوهرها هر یک مسوولیت سلامت خود رو برعهده بگیرن چون شونِه به شونِه کار کردن و تقسیم مساوی کارا در مقایسه با این که یه نفر رئیس شه ودیگری همیشه گله مند باشه، نتیجه بهتری داره.

۸- چیزی که از دستتون برمیاد، یاد بگیرین

زندگی سالم به هدفی در حال حرکت مثل س. یه روز می گن همه چربیا مضره، روز دیگه غذایی عجیب واسه کاهش وزن معرفی می کنن. یه روز پیاده روی سریع پیشنهاد می شه، روز دیگه پیاده روی آروم رو بهترین روش سوزوندن چربی می دونن. در آخر روش درست چیه؟ واقعا جواب این سوال خیلی اهمیتی نداره.

 اصول زندگی سالم غیرقابل انکاره: بلند شین و بیشتر روزا سی دقیقه یا حتی بیشتر جنب و جوش داشته باشین. در خوردن و آشامیدن میونه روی رو رعایت کنین. میوه، سبزیجات، دانه ها و گوشت بدون چربی رو به عنوان غذای اصلی انتخاب کنین. مثبت باشین. شبا به موقع و به اندازه بخوابین و مولتی ویتامین استفاده کنین. این یه پیشنهاد عقلایی، اثبات شده و بسیار ساده س! که موجب سلامت افراد می شه و اگه شما و شریک زندگی تون هر دو به این نتیجه برسین، هر چی زودتر واسه تغییر عادات خود دست به کار می شه.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *